Gør din digitale indsats stærkere med konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering handler om at få mest muligt ud af de besøgende du får på din hjemmeside, samt øge chancen for at de gør en ønsket handling – om det er nyhedsbrevtilmeldning, et køb eller udfyldning af en formular. Konverteringsoptimering bliver udregnet i, hvor mange procent af dine besøgende, der bliver til en kunde. Har du 100 besøgende, og tre af dem udfylder en formular, konverterer du 3%.

Mange hjemmesider eller webshops fokuserer på at få mere trafik, men ikke at få mere ud af den trafik de får. At foretage konverteringsoptimering giver en bedre økonomisk fordel, både i forhold til din indtjening, men også besparelse af dine annoncekroner.

  • Ingen binding
  • Kompetente webudviklere
  • 300+ hjemmesideprojekter
  • Fokus på kvalitet
  • Transparente processer
  • Fast og løbende dialog
Kom i kontakt med os
Få et prisestimat på din opgave
1
2
3

Hvilken type webløsning søger du?

Hvilken type løsning søger du?*

Konverteringsoptimering med simple principper

Konverteringsoptimering handler oftest om en logisk tilgang til placeringen af dine elementer, men samtidig også at analysere det marked du er i, og hvordan din målgruppe navigerer på en hjemmeside.

Der findes grundlæggende ændringer man kan foretage sig, som at lave hjemmesidens knapper grønne, hvis man ønsker at kunden skal følge disse, eller fjerne menu og footer på “Kasse”-siden på din webshop for at forhindre kunden i at forlade siden før at de har betalt.

Mange af disse grundlæggende ændringer til konverteringsoptimering har vi allerede under huden, og kan på kort tid hjælpe dig med at opnå større konvertering blot med disse enkle ændringer.

Disse ændringer er testet igennem en stor mængde data på et utal af forskellige webshops, hvilket sikrer at mange af ændringerne fungerer til mange målgrupper.

Har du brug for at høre, hvad vi kan gøre for din virksomhed, laver vi gerne en 30 minutters gratis gennemgang af den konverteringsoptimering vi kan tilbyde dig.

Værktøjer der kan hjælpe dig med konverteringsoptimering

Der findes mange forskellige værktøjer, som kan hjælpe dig med at se, hvilke fokusområder du skal forbedre på din hjemmeside for at øge konverteringen markant. Du kan se nogle af dem herunder, og der findes helt sikkert en type der passer til netop jeres behov.

Konverteringsoptimering gennem A/B splittest

Nogle gange kan det være svært at vide, hvordan man skal lægge sin indsats og om man skal gå til højre eller venstre. Her kommer A/B splittests ind, eksempelvis VWO.

Med A/B splittests kan du opsætte forskellige versioner af din hjemmesides forside, og opdele den trafik, der kommer ind mellem de forskellige versioner.

Nogle gange kan det være de mindste ting. Lad os antage at du har en hjemmeside, hvor du bruger sort til dine knapper. Her vil det være muligt at opsætte et eksperiment i en version med grønne knapper og en med røde knapper, og så se hvilken af disse versioner, der har den største effekt. Du vil blive overrasket over at den grønne oftest konverterer dobbelt så meget som rød og sort.

Den måde man oftest bruger A/B splittests på, er ved at ændre en hel funnel. Lad os antage du har en webshop, hvor man så laver 3 versioner af forsiden, 3 versioner af kategorivisninger, 3 versioner af produktsiden, og 3 versioner af kurven/kassen. Det betyder at man her arbejder med hele den funnel, og arbejder med at konverteringsoptimere de trin, som er vigtigst i ens salgskæde.

Ved at arbejde med alle trinene, som hver sin konverteringsoptimering og hvert mål per side kan du pludselig få et helhedsindtryk af, hvorhenne dine fokusområder skal være.

Vi tager altid udgangspunkt i at fokusere en A/B splittest på de sider med mest trafik og lavest konvertering på Google Analytics, så man ikke arbejder i blinde, men på baggrund af det data du allerede har.

Konverteringsoptimering fokuseret på salg

Hos Adtention har vi både marketing og udvikling internt i bureauet, og det er ikke nogen hemmelighed at man måler markedsføringsløsninger på, hvad de omsætter for og giver af værdi. Hertil har vi arbejdet meget med konverteringsoptimering, for hvis vi kan øge konverteringen bare 1-2% på få tiltag, gør det også at vores markedsføringsløsninger performer bedre og vi har en gladere kunde.

Det vil sige at vi igennem et utal af forskellige brancher, kunder og deres hjemmesider har fået konverteringsoptimering helt under huden og ved præcis, hvad der skal gøres for at øge din konvertering på baggrund af viden og data.

+ 27%

konverteringsrate

+47%

load-hastighed

+31%

besøgsvarighed

-15%

Bounce rate

Adtention fra start har været dedikeret på et niveau langt over hvad man kan forvente af et eksternt bureau. Det har skabt en unik løsning, som vi er ovenud tilfredse med og ser et stort potentiale i.”
Rasmus, Solgt.com

Simone – Projektleder i Web

Simone web projektleder Adtention Digitalt bureau

Hvad koster konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering er oftest en kontinuerlig indsats, der skal lægges og som bliver optimeret over tid, og prisen kommer meget an på, hvor mange ændringer der skal foretages, og om vi skal foretage ændringerne eller blot skal lave analysen.

Ved os har vi 2 produkter inden for konverteringsoptimering, og her vil vi gerne prøve at give en prisindikation af, hvad du kan forvente:

  • Konverteringsoptimering analyse
    Her foretager vi en analyse af din hjemmeside, og beskriver hvilke tiltag du eller dit webbureau burde overveje at gøre noget ved. Analysen består af en mobil- og desktopversion af din hjemmeside, og sådan en analyse koster oftest 8.000 – 12.000 kr. ekskl. moms
  • Konverteringsoptimering, hvor vi udfører rettelserne
    Her laver vi først en analyse over, hvilke punkter der skal optimeres, og efterfølgende udbedrer vi punkterne, der er fundet. Dette koster oftest 21.000. – 32.000 kr. ekskl. moms alt efter, hvilke punkter vi finder, og hvor meget arbejde udbedringerne tager.

Efter en optimering vil der gå 2-3 måneder, hvor der bliver samlet data for at se den effekt de punkter, der er blevet ændret, har.

Vi vil gerne lave en 30 minutters gratis gennemgang af din hjemmeside med fokus på konverteringsoptimering. Udfyld formularen på linket herunder, og vi sætter tid af til at vise, hvad vi kan gøre for din hjemmeside.

Synergien mellem SEO og konverteringsoptimering

Med konverteringsoptimering gør man oftest brugerrejsen meget nemmere og mere simpel for den besøgende. Det vil også sige at ens sessionsvarighed og bounce rate vil falde markant, samtidig med at ens konverteringer vil stige.

Ydermere vil man oftest også fokusere på at nedbringe indlæsningshastigheden på din hjemmeside gennem en hastighedsoptimering.

At de besøgende finder din hjemmeside mere interessant, og bevæger sig mere rundt, og ikke mindst at din hjemmeside indlæses hurtigere har en stor effekt på din SEO, da Google kan se at brugerne får mere ud af at besøge din hjemmeside.

Det vil sige at du med en konverteringsoptimering først og fremmest øger dit salg, men samtidig også mængden af den organiske trafik.

WordPress hjemmeside

Næsten halvdelen af verdens hjemmesider er bygget i WordPress. Det er der mange gode grunde til. WordPress giver stor fleksibilitet i udviklingen af systemet, og er som tommelfingerregel enormt brugervenligt for både dig og dine besøgende. Systemet har millioner af udviklere koblet på verden over, der kontinuerligt videreudvikler systemet. Dermed er du altid sikret et opdateret og velfungerende produkt.

WordPress hjemmeside

Laravel hjemmeside

WordPress passer naturligvis ikke til alt, og som dit webbureau er vores vigtigste opgave, at rådgive dig om den løsning, der passer til netop jeres behov. Derfor udvikler vi også i Laravel, de egner sig godt til hjemmesider, der kræver større og mere tekniske løsninger, eller til hjemmesider med et større datagrundlag.

Laravel hjemmeside

Skræddersyede løsninger

Standardløsninger giver hurtige løsninger, men det er simpelthen ikke længere nok – der er brug for skræddersyethed. Med Adtention som dit webbureau, får du skræddersyede løsninger pakket ind i kompetent rådgivning, høj faglighed og et bredt kompetenceniveau. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du mangler et skræddersyet tilbud på din unikke løsning.

Backend udvikling

Skal vi give et bud på at konverteringsoptimere din hjemmeside?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

CRO: Konverteringsoptimering

CRO står for Conversion Rate Optimization. Ved at øge fokus på, hvordan du får dine besøgende til at konvertere, kan du få meget mere ud af dine annoncekroner – og naturligvis øge antallet af kunder i din forretning.

Hos Adtention arbejder vi aktivt med CRO på tværs af kanaler og platforme og vores kunder. Vi hjælper dig med at øge din konverteringsrate ved at kigge på, hvordan dine brugerrejser i dag er strukturerede.

Vi har foretaget CRO på 100+ hjemmesider, og ved hvordan vi sammen griber det an med udgangspunkt i din virksomhed; opgaven kan indeholde ændringer i farver, knapper, tekster, billeder og struktur – og naturligvis meget mere. Få en gratis og uforpligtende analyse af din hjemmeside, og find ud af, hvor du kan konverteringsoptimere.

CRO med udgangspunkt i viden og data

Afhængigt af, hvilket system din hjemmeside er bygget i, kan du selv lave CRO på din hjemmeside eller webshop. Fordelen ved at bruge et bureau som os er dog, at du springer du over alle de fodfejl, og timevis af læsning, du typisk skal igennem.

Så hvad er nogle af de typiske områder, vi kigger på, når vi konverterer din hjemmeside eller webshop? Her får du en del af vores sædvanlige proces og typiske faldgruber (med deres løsninger, naturligvis):

  • Hvis alle dine call-to-action-knapper er sorte, skal alle knapper relateret til brugerrejsen typisk gøres kulørte (En eller to farver er rigeligt, lad hele regnbuen blive liggende).
  • Hvis du bruger 30% af skærmens højde på at fremvise dit logo og menuer, at dette skal gøres mindre.
  • Hvis ikke dine call-to-actions er “above the fold”, så skal det rykkes rundt.
  • Hvis du bruger hele toppen af hjemmesiden på en slider, uden at forklare kunden, hvad hjemmesiden omhandler, skal laves om.
  • Og meget mere!

CRO handler om at se hjemmesiden udefra, som dine besøgende vil gøre det. Derfor er en stor del af konverteringsoptimering også at se sig rundt på hjemmesiden, og strukturere det visuelle hierarki. Med en udførlig checkliste sikrer vi også, at vi kommer hele vejen rundt om konverteringsoptimering både på mobil og computer.

5 gode råd til din Conversion rate optimization

Det kan være overvældende at sætte sig ind i CRO, da det kræver erfaring og data at vide hvor man skal lægge sin indsats, men også hvilke tiltag man skal gøre for at kunne øge ens konvertering.

Derfor har vi skrevet 5 gode råd ned, som vi altid følger når vi foretager CRO:

  1. Foretag ikke for mange tests på samme tid, da det kan være uoverskueligt at se hvilke ændringer der har skabt hvilken effekt.
  2. Fokusér på data fremfor meninger. Det kan være svært, fordi man har en holdning til hvordan man vil have tingene gjort, men hvis man ønsker en god CRO, er det vigtigt at man følger det data siger.
  3. Foretag aldrig ændringer uden at have lokaliseret fejlen, fordi du så ikke ved om du arbejder i blinde. Gennem Google Analytics er det muligt at se alle ens sider, samt hvor meget trafik de har haft en senest måned og hvor høj bounce rate der er. Oftest er det en god ide at starte med de sider med højst trafik og højst bounce rate.
  4. Vær sikker på dine funnels veldefinerede, ellers prøver du at optimere en brugerrejse du måske ikke kender formålet med.
  5. Tag udgangspunkt i de store hjemmesider, og ikke kun dine konkurrenter. Det er vigtigt at lære fra de store hjemmesider som Boozt, Zalando og Hotels.com, fordi de har brugt meget tid på at optimere deres flow – nærmest til perfektion. Se hvordan de opstiller deres elementer, knapper, pay-offs og lignende og lær af det.

Med ovenstående råd er du godt klædt på, så du kan begynde at arbejde med CRO. Hvis du gerne vil høre, hvad vi havde gjort for at øge din konvertering, så kan du altid kontakte os. Vi laver gerne en gratis gennemgang af din hjemmeside.

Hvad koster CRO?

Det er svært at lange en konkret pris på Conversion Rate Optimization over disken. Prisen varierer nemlig baseret på en del faktorer, for eksempel hvilket system din hjemmeside eller webshop er bygget i, hvor mange optimeringspunkter der er og hvor stor din hjemmeside er.

Der er dog to primære punkter, der kan give dig en indikation på, hvad CRO koster.

  1. Analyse af din hjemmeside
    Vi analyserer hele din hjemmeside, og du får en detaljeret gennemgang af de fejl og mangler, vi har fundet – og hvordan vi løser dem. Du får en analyse for både mobil- og computervisning. Sådan en analyse koster typisk ml. 8.000 – 12.000 kr. ekskl. moms
  2. Analyse af din hjemmeside og rettelser af fejl
    Her foretager vi analysen og gennemgangen som ovenfor, men hjælper derudover også med at opsætte mål, samt at beskrive hvilket brugerrejser kunden ideelt skal igennem. Det koster oftest mellem 21.000 – 32.000 kr. ekskl. moms alt efter hvor mange punkter vi finder, men også som nævnt tidligere hvilket system din hjemmeside er bygget i.

CRO er typisk ikke en engangshændelse, men noget, der kræver kontinuerligt vedligehold. Priserne ovenfor er optimering af punkter, som vi med sikkerhed ved kan øge dine konverteringer. Vi hjælper dig dog også gerne med løbende optimering og vedligehold af de forbedringer, der allerede er blevet implementeret på din hjemmeside eller din webshop.

Den kontinuerlige proces består af, at vi hjælper med at opsætte A/B-splittests, og at evaluere på forløbet undervejs. Denne proces tager oftest 6 måneder, alt efter hvor meget trafik du har.

6 fordele ved CRO

CRO(Conversion Rate Optimization) har stor effekt på alle dele af din hjemmeside – din søgemaskineoptimering, dine konverteringer, hvor længe folk i gennemsnit bruger på din hjemmeside og hvor mange, der falder fra uden at foretage sig noget. Det er altså et relativt komplekst emne. Her får du seks gode grunde til, hvorfor du bør give arbejdet med CRO en god skalle.

  • Øg værdien af dine besøgende
    Jo højere din konvertering er, desto mere får du også ud af de besøgende du får ind på hjemmesiden.
  • Større overskud
    Med CRO vil du opleve, at din hjemmeside bringer flere kunder ind for det samme annoncebudget. Det gør din hjemmeside en mere rentabel forretning.
  • Mere trafik gennem SEO
    Brugerrejsen er vigtigt for søgemaskiner, og jo bedre du er til at fastholde dine besøgende, desto stærkere signaler sender du til Google om, at du er relevant og brugbar.
  • Brug færre annoncekroner
    Med CRO øges værdien af din trafik, og Google bruger derfor din “Page Quality Score” til dine annoncer. Jo bedre en score du har, desto billigere bliver det for dig at købe Google Ads.
  • Hjælper de besøgende med at finde svar hurtigt
    Ved at hjælpe besøgende hurtigt til det svar, de kom efter, er de besøgende mere tilbøjelige til at vende retur. Det gør også underværker for din SEO-værdi.
  • Få et forspring på dine konkurrenter
    Ved at have en højere konverteringsrate, vil du altid have et forspring foran din konkurrenter. Når de betaler 100 kr per lead, betaler du måske 75 kr. pr. lead. Det gør dig mere synlig og markant i markedet.

Ovenstående er kun nogle af fordelene ved CRO, men der er mange flere. Se det som en investering fremfor en udgift.

Hvad er CRO?

Conversion Rate Optimization bliver udregnet ved at se hvor mange kunder der udfører den ønskede handling på baggrund af 100 besøgende. Så hvis der er sket 4 salg ud af 100 besøgende er din konverteringsrate på 4%;

Antal salg / besøg = konverteringsrate

Ved at gå ind og foretage Conversion Rate Optimization bruger man tid på at sørge for at konverteringsraten kommer så højt op som muligt.

Lad os antage du i dag får 22000 besøgende, og har en konverteringsprocent på 2%, så vil du gennemsnitligt have 440 kunder i løbet af en måned. Hvis hver kunde så køber for 500 kr. vil det give en omsætning på 220.000 kr. Hvis du så øger konverteringen med blot 1% igennem CRO-tiltag så vil du pludselig omsætte 330.000 kr, for præcis den samme mængde trafik.

Hvordan laver du selv CRO?

For at lave CRO(Conversion Rate Optimization) selv, vil vi først og fremmest anbefale at du har følgende værktøjer på din hjemmeside:

  • Google Analytics
  • Hotjar

Hvis du ikke er teknisk anlagt, vil det være en god idé at sende opgaven videre til et webbureau, der er specialister i at lave analyse og optimere af CRO.

Efter installering af de værktøjer kan du følge denne process;

  1. Opsæt mål
    Uden opsatte mål i både Google Analytics og Hotjar ved du ikke hvad du tracker efter. Derfor er det vigtigt at definere få funnels som man ønsker at måle den besøgende gennem.
  2. Find frafald i Analytics
    Undersøg hvor dine frafald på hjemmesiden sker, og sørg for at det er nemt for den besøgende at komme fra den underside over til den ønsket handling.
  3. Undersøg heatmaps i Hotjar
    Med heatmaps, kan du se hvorhenne dine besøgende trykker, har deres mus og hvor langt de scroller ned. Gennem heatmaps kan du derfor se om du har placeret de elementer der skal skabe en konvertering for dig det rigtige sted.
  4. Se videoer i Hotjar
    Hotjar optager nogle brugere, og deres færden, hvilket gør du kan se præcis hvordan den enkelte bruger har bevæget deres mus, hvor de har trykket, og hvordan de navigerer, hvilket giver dig et godt indblik af dine kunder.

Med de 4 ovenstående punkter, giver det dig et godt indblik i hvor du skal sætte ind med CRO(Conversion Rate Optimization), for at sikre det bedste resultat.