CRO: Konverteringsoptimering
CRO står for Conversion Rate Optimization. Ved at øge fokus på, hvordan du får dine besøgende til at konvertere, kan du få meget mere ud af dine annoncekroner – og naturligvis øge antallet af kunder i din forretning.
Hos Adtention arbejder vi aktivt med CRO på tværs af kanaler og platforme og vores kunder. Vi hjælper dig med at øge din konverteringsrate ved at kigge på, hvordan dine brugerrejser i dag er strukturerede.
Vi har foretaget CRO på 100+ hjemmesider, og ved hvordan vi sammen griber det an med udgangspunkt i din virksomhed; opgaven kan indeholde ændringer i farver, knapper, tekster, billeder og struktur – og naturligvis meget mere. Få en gratis og uforpligtende analyse af din hjemmeside, og find ud af, hvor du kan konverteringsoptimere.
CRO med udgangspunkt i viden og data
Afhængigt af, hvilket system din hjemmeside er bygget i, kan du selv lave CRO på din hjemmeside eller webshop. Fordelen ved at bruge et bureau som os er dog, at du springer du over alle de fodfejl, og timevis af læsning, du typisk skal igennem.
Så hvad er nogle af de typiske områder, vi kigger på, når vi konverterer din hjemmeside eller webshop? Her får du en del af vores sædvanlige proces og typiske faldgruber (med deres løsninger, naturligvis):
- Hvis alle dine call-to-action-knapper er sorte, skal alle knapper relateret til brugerrejsen typisk gøres kulørte (En eller to farver er rigeligt, lad hele regnbuen blive liggende).
- Hvis du bruger 30% af skærmens højde på at fremvise dit logo og menuer, at dette skal gøres mindre.
- Hvis ikke dine call-to-actions er “above the fold”, så skal det rykkes rundt.
- Hvis du bruger hele toppen af hjemmesiden på en slider, uden at forklare kunden, hvad hjemmesiden omhandler, skal laves om.
- Og meget mere!
CRO handler om at se hjemmesiden udefra, som dine besøgende vil gøre det. Derfor er en stor del af konverteringsoptimering også at se sig rundt på hjemmesiden, og strukturere det visuelle hierarki. Med en udførlig checkliste sikrer vi også, at vi kommer hele vejen rundt om konverteringsoptimering både på mobil og computer.
5 gode råd til din Conversion rate optimization
Det kan være overvældende at sætte sig ind i CRO, da det kræver erfaring og data at vide hvor man skal lægge sin indsats, men også hvilke tiltag man skal gøre for at kunne øge ens konvertering.
Derfor har vi skrevet 5 gode råd ned, som vi altid følger når vi foretager CRO:
- Foretag ikke for mange tests på samme tid, da det kan være uoverskueligt at se hvilke ændringer der har skabt hvilken effekt.
- Fokusér på data fremfor meninger. Det kan være svært, fordi man har en holdning til hvordan man vil have tingene gjort, men hvis man ønsker en god CRO, er det vigtigt at man følger det data siger.
- Foretag aldrig ændringer uden at have lokaliseret fejlen, fordi du så ikke ved om du arbejder i blinde. Gennem Google Analytics er det muligt at se alle ens sider, samt hvor meget trafik de har haft en senest måned og hvor høj bounce rate der er. Oftest er det en god ide at starte med de sider med højst trafik og højst bounce rate.
- Vær sikker på dine funnels veldefinerede, ellers prøver du at optimere en brugerrejse du måske ikke kender formålet med.
- Tag udgangspunkt i de store hjemmesider, og ikke kun dine konkurrenter. Det er vigtigt at lære fra de store hjemmesider som Boozt, Zalando og Hotels.com, fordi de har brugt meget tid på at optimere deres flow – nærmest til perfektion. Se hvordan de opstiller deres elementer, knapper, pay-offs og lignende og lær af det.
Med ovenstående råd er du godt klædt på, så du kan begynde at arbejde med CRO. Hvis du gerne vil høre, hvad vi havde gjort for at øge din konvertering, så kan du altid kontakte os. Vi laver gerne en gratis gennemgang af din hjemmeside.
Hvad koster CRO?
Det er svært at lange en konkret pris på Conversion Rate Optimization over disken. Prisen varierer nemlig baseret på en del faktorer, for eksempel hvilket system din hjemmeside eller webshop er bygget i, hvor mange optimeringspunkter der er og hvor stor din hjemmeside er.
Der er dog to primære punkter, der kan give dig en indikation på, hvad CRO koster.
- Analyse af din hjemmeside
Vi analyserer hele din hjemmeside, og du får en detaljeret gennemgang af de fejl og mangler, vi har fundet – og hvordan vi løser dem. Du får en analyse for både mobil- og computervisning. Sådan en analyse koster typisk ml. 8.000 – 12.000 kr. ekskl. moms
- Analyse af din hjemmeside og rettelser af fejl
Her foretager vi analysen og gennemgangen som ovenfor, men hjælper derudover også med at opsætte mål, samt at beskrive hvilket brugerrejser kunden ideelt skal igennem. Det koster oftest mellem 21.000 – 32.000 kr. ekskl. moms alt efter hvor mange punkter vi finder, men også som nævnt tidligere hvilket system din hjemmeside er bygget i.
CRO er typisk ikke en engangshændelse, men noget, der kræver kontinuerligt vedligehold. Priserne ovenfor er optimering af punkter, som vi med sikkerhed ved kan øge dine konverteringer. Vi hjælper dig dog også gerne med løbende optimering og vedligehold af de forbedringer, der allerede er blevet implementeret på din hjemmeside eller din webshop.
Den kontinuerlige proces består af, at vi hjælper med at opsætte A/B-splittests, og at evaluere på forløbet undervejs. Denne proces tager oftest 6 måneder, alt efter hvor meget trafik du har.
6 fordele ved CRO
CRO(Conversion Rate Optimization) har stor effekt på alle dele af din hjemmeside – din søgemaskineoptimering, dine konverteringer, hvor længe folk i gennemsnit bruger på din hjemmeside og hvor mange, der falder fra uden at foretage sig noget. Det er altså et relativt komplekst emne. Her får du seks gode grunde til, hvorfor du bør give arbejdet med CRO en god skalle.
- Øg værdien af dine besøgende
Jo højere din konvertering er, desto mere får du også ud af de besøgende du får ind på hjemmesiden.
- Større overskud
Med CRO vil du opleve, at din hjemmeside bringer flere kunder ind for det samme annoncebudget. Det gør din hjemmeside en mere rentabel forretning.
- Mere trafik gennem SEO
Brugerrejsen er vigtigt for søgemaskiner, og jo bedre du er til at fastholde dine besøgende, desto stærkere signaler sender du til Google om, at du er relevant og brugbar.
- Brug færre annoncekroner
Med CRO øges værdien af din trafik, og Google bruger derfor din “Page Quality Score” til dine annoncer. Jo bedre en score du har, desto billigere bliver det for dig at købe Google Ads.
- Hjælper de besøgende med at finde svar hurtigt
Ved at hjælpe besøgende hurtigt til det svar, de kom efter, er de besøgende mere tilbøjelige til at vende retur. Det gør også underværker for din SEO-værdi.
- Få et forspring på dine konkurrenter
Ved at have en højere konverteringsrate, vil du altid have et forspring foran din konkurrenter. Når de betaler 100 kr per lead, betaler du måske 75 kr. pr. lead. Det gør dig mere synlig og markant i markedet.
Ovenstående er kun nogle af fordelene ved CRO, men der er mange flere. Se det som en investering fremfor en udgift.
Hvad er CRO?
Conversion Rate Optimization bliver udregnet ved at se hvor mange kunder der udfører den ønskede handling på baggrund af 100 besøgende. Så hvis der er sket 4 salg ud af 100 besøgende er din konverteringsrate på 4%;
Antal salg / besøg = konverteringsrate
Ved at gå ind og foretage Conversion Rate Optimization bruger man tid på at sørge for at konverteringsraten kommer så højt op som muligt.
Lad os antage du i dag får 22000 besøgende, og har en konverteringsprocent på 2%, så vil du gennemsnitligt have 440 kunder i løbet af en måned. Hvis hver kunde så køber for 500 kr. vil det give en omsætning på 220.000 kr. Hvis du så øger konverteringen med blot 1% igennem CRO-tiltag så vil du pludselig omsætte 330.000 kr, for præcis den samme mængde trafik.
Hvordan laver du selv CRO?
For at lave CRO(Conversion Rate Optimization) selv, vil vi først og fremmest anbefale at du har følgende værktøjer på din hjemmeside:
Hvis du ikke er teknisk anlagt, vil det være en god idé at sende opgaven videre til et webbureau, der er specialister i at lave analyse og optimere af CRO.
Efter installering af de værktøjer kan du følge denne process;
- Opsæt mål
Uden opsatte mål i både Google Analytics og Hotjar ved du ikke hvad du tracker efter. Derfor er det vigtigt at definere få funnels som man ønsker at måle den besøgende gennem.
- Find frafald i Analytics
Undersøg hvor dine frafald på hjemmesiden sker, og sørg for at det er nemt for den besøgende at komme fra den underside over til den ønsket handling.
- Undersøg heatmaps i Hotjar
Med heatmaps, kan du se hvorhenne dine besøgende trykker, har deres mus og hvor langt de scroller ned. Gennem heatmaps kan du derfor se om du har placeret de elementer der skal skabe en konvertering for dig det rigtige sted.
- Se videoer i Hotjar
Hotjar optager nogle brugere, og deres færden, hvilket gør du kan se præcis hvordan den enkelte bruger har bevæget deres mus, hvor de har trykket, og hvordan de navigerer, hvilket giver dig et godt indblik af dine kunder.
Med de 4 ovenstående punkter, giver det dig et godt indblik i hvor du skal sætte ind med CRO(Conversion Rate Optimization), for at sikre det bedste resultat.