UX design på eksisterende hjemmeside
En UX designer kan både hjælpe med at designe en ny hjemmeside, men også tilrette på din eksisterende hjemmeside. Nogle gange kan det være en fordel at have en hjemmeside i forvejen, hvis man eksempelvis har opsat tracking på hjemmesiden. Det giver en UX designer et bedre indblik i hvordan dine besøgende navigerer rundt på din hjemmeside, og man undersøge hvordan man bedst forbedrer brugeroplevelsen fremfor at opfinde den forfra.
Alt efter hvor mange besøgende du har på din hjemmeside, og hvem din målgruppe er, kan det være at vores UX designer anbefaler at I skal have installeret konverteringsoptimeringsværktøjer som Hotjar, VWO for at kende brugernes færden bedre. Ved at i får konkrete værktøjer til at måle de digitale brugeroplevelser, bliver det meget nemmere for UX designeren at finde de konkrette fejl som brugerne kunne opleve på siden, og derved komme med rettelse til interface design eller interaction design.
Herefter vil vores User Experience designer gå i gang med at lave et design på baggrund af din virksomheds identitet.
UX design til webshop
Der er stor forskel på om man skal have lavet et User Experience Design til en webshop eller en anden hjemmeside. En webshop er altid fokuseret på salg, hvor en hjemmeside kan have flere forskellige mål at indfri.
Derfor er det vigtigt at konverteringerne går hånd i hånd med brugervenligheden, og det skal være intuitivt at bevæge sig rundt mellem produkter og kategorier. En af de bedste måder at gøre dette på er ved at have en sekundær og primær farve samt en neutral farve.
Den funnel man ønsker kunden skal igennem på ens webshop skal altid være fremhævet, eksempelvis ligesom Zalando gør:
Det er tydeligt for den besøgende hvor de skal trykke for at tilføje produktet i kurven og komme videre i denne funnel. Når den besøgende så går til næste skridt, gør de det igen tydeligt:
På ovenstående eksempler har Zalando fokuseret meget på at kunden kommer igennem købsflowet nemmeste muligt.
En webshop kan godt have flere funnels, eksempelvis:
- Den primære funnel
Kunden køber en vare på vores webshop
- De sekundære funnels
Tilmelde sig nyhedsbrev
Give et like på Facebook
Den primære funnel skal oftest altid være “above the fold” – altså på den øverste side af skærmen, før du scroller – og have den primære farve. Ved at det er above the fold i dit design, sikrer det at kunden ikke skal til at scrolle og lede efter næste interaktion, men du gør det muligt for den besøgende at komme videre, uden at de skal tænkt over hvordan de egentlig gør.
Det er samtidig vigtigt at din webshop ikke er fyldt med forskellige farver, fordi det vil være svære for den besøgende at vide hvor de skal hen. Brug i stedet neutrale farver kombineret med én fremtrædende farve, og gem den sekundære og primære farve til de ønskede handlinger af brugeren.
Hvad er UX og UI design?
User Experience (UX) handler om brugeroplevelsen som helhed igennem din platform, hvor User Interface Design (UI) handler om det visuelle som enkelte elementer, farver, knapper som den besøgende navigere i. Med andre ord handler User Interface design om at skabe de visuelle og interaktive elementer, som brugerne interagerer med på en digital platform. Det omfatter alt fra knapper, ikoner og farveskemaer til typografi og layout.
Et godt User Interface design sikrer, at brugerfladen er intuitiv, æstetisk tiltalende og nem at navigere. Det er ikke kun vigtigt for at skabe et positivt førstehåndsindtryk, men også for at sikre en gnidningsfri og effektiv brugeroplevelse. User Interface design skal arbejde tæt sammen med UX design for at skabe en samlet oplevelse, hvor funktionalitet og design går hånd i hånd.
Hos Adtention fokuserer vi på at skabe User Interface designs, der ikke kun ser godt ud, men også forbedrer brugervenligheden og tilfredsheden, hvilket i sidste ende fører til bedre resultater og højere konverteringsrater for vores kunder.
Det betyder også at mange af de designs der bliver produceret af designere, fokusere på User Interface, og ikke på brugerens User Experience. De to behøver ikke nødvendigvis gå hånd i hånd, selvom det er anbefalet.
Du kan se det som; “UX design er rejsen og UI er destinationen.”
En UX designer kender både til UX og UI, hvilket vil sige at de kan sætte sig ind i din målgruppes tanker og opbygge et brugervenligt, men også flot interface som den besøgende let kan navigere i.
Hos Adtention kan vi både hjælpe med User Experience men også User Interface design, som giver os en helhed i forhold til brugerfalden på din hjemmesides front-end, men også back-end.
Her får du en intern UX designer
Hos Adtention lægger vi stort vægt på at vi ikke outsourcer opgaverne, hvilket også betyder du vil blive tildelt en UX designer som hjælper dig fra start på slut på projektet. Ved at have en intern UX designer tilknyttet, gør det at samspillet mellem dig som kunde og projektlederen har endnu nemmere ved at lave korrektioner og tilføjelser.
Vores UX designere kan både hjælpe med User Experience men også User Interface design, som giver os en helhed i forhold til brugerfalden på din hjemmesides front-end, men også back-end.
Alt efter størrelsen på dit projekt kan det godt være vi tildeler 2 designere. Den ene vil fokusere på UX design og den anden på UI design. Dette er for at sikre at designeren ikke ser sig blind på opstillingen iht. målgruppens ønske til UX design.