Hvordan ser udviklingen af den digital marketing ud?
Den digitale markedsføring udvikles ud fra en vurdering af dine behov og ønsker som kunde, og de forudsætninger du har rent økonomisk. Er det et meget nichepræget marked I opererer i, kan det være en fordel at starte med en enkelt ydelse, for at fokusere ens ressourcer, og ikke skyde med spredehagl. På den måde går man mere efter en fokuseret strategi, hvor man med god succes på den enkelte ydelse/kanal kan udvide til yderligere kanaler på et senere tidspunkt, når det rent økonomisk giver mening.
Er I derimod en virksomhed med et mindre nichepræget marked og har økonomisk rådighed til at benytte sig af mere end én eller to kanaler, vil der ofte være gode muligheder i at benytte tre eller flere kanaler.
Udviklingen af den digitale markedsføring afhænger dog altid af den enkelte case, og derfor vil en løsning sjældent være den samme for to virksomheder. Det handler altid om at få det bedst mulige output for dig som kunde, og at facilitere en stærk performance for din virksomhed, så det der leveres giver dig mest mulig værdi. I sidste ende er det vigtigste, at der bliver skabt værdi for dig som kunde. Om det er via en storstilet brandingkampagne ved brug af Facebook annoncering og YouTube annoncering, eller om det er hardcore konverterings-orienteret marketing via Google Ads og SEO.
4 punkter du skal have styr på inden du starter på digital marketing
Er din hjemmeside mobilvenlig?
I dag bruger lidt over halvdelen af verdens brugere af internettet deres telefon til at browse på nettet (Kilde). I nogle tilfælde er en endnu større procentdel af brugerne på ens hjemmeside såkaldte mobilbrugere, og derfor er det i dag meget vigtigt at man har optimeret ens hjemmeside til brug på mobilen, så brugerne kan finde rundt på siden, og finde det de leder efter. Derudover er det også en vigtig faktor i SEO, da Google kigger på mobilversionen af siden først, og rangerer siden ud fra, hvordan den performer på mobil. Man risikerer at tabe meget potentiel omsætning ved ikke at have optimeret ens hjemmeside til mobil. Derfor er det vigtigt, at der er styr på denne del, før man begynder at lave digital markedsføring, så man ikke spilder ens ressourcer.
Er det nemt at købe et produkt hos dig, eller at kontakte dig?
Når man som bruger benytter en hjemmeside vil man gerne have det så nemt som muligt. Hvis det ikke er nemt og ligetil at komme i kontakt med dig, eller hvis det ikke er nemt at købe et produkt hos dig, så kan der nemt være et stort frafald på siden, fordi brugerne har svært ved at gennemføre denne proces. Gennemgå gerne processen med en person du kender, men som ikke er biased, så de kan give den mest objektive vurdering af enten check-ud flow eller kontakt-processen på siden. Er der styr på denne del, så er man også sikker på, at man får mest muligt ud af markedsføringen af hjemmesiden og virksomheden.
Hav styr på din tracking og få styr på din forretning
For at du kan måle på, hvor meget du får ud af din markedsføring, er der behov for at der er sat tracking op på de forskellige typer af konverteringer, der er på din side, så du kan danne dig det bedst mulige billede af, hvilke kanaler der skaber hvilken værdi. Her er der både tale om tracking på hårde konverteringer i form af køb på fx en webshop, og tracking på bløde konverteringer såsom henvendelser via kontaktformularer, e-mail eller brugere, der skriver sig op til dit nyhedsbrev.
Det er vigtigt at vide, hvem din målgruppe er, og at have dybdegående kendskab til, hvordan markedet I opererer i fungerer. Heldigvis kender i højst sandsynligt disse to bedre end de fleste andre. Kender du din målgruppe, kan du også målrette din annoncering bedre, og derfor kan I også begrænse antallet af irrelevante brugere, som dine annoncer bliver vist til på fx Facebook. På den måde kan I begrænse, hvor meget i bruger på potentielt irrelevante brugere. Kender du din målgruppe, er det nemmere for dig at arbejde målrettet med din digitale markedsføring, og at få mest ud af dine annoncekroner.
Forny dig og hold et vågent øje med nye tendenser
Tager vi udgangspunkt i annoncering på Facebook, kan det være at man kører noget annoncering med videoer. Dette videoindhold kan med tiden nå et mætningspunkt hos brugerne, som gør at der ikke længere er så stor sandsynlighed for at de klikker på netop din annonce. Derfor er det vigtigt, at du holder dit materiale opdateret, og sørger for at du ikke har det samme materiale kørende for længe ad gangen. I samme båd er det at holde øje med nye tendenser, som kan have en indflydelse på din målgruppes købsadfærd, og dermed også din forretning. Hvis ikke du holder øje med, hvad der sker i markedet, kan du hurtigt tabe markedsandele til dine konkurrenter, og har du først tabt markedsandele til dem, jamen så kan det blive en hård kamp at få det tabte tilbage igen. Forbrugerne i dag er nådesløse, og derfor er det yderst vigtigt at have fingeren på pulsen.
Hvad skal jeg vælge? – Paid eller organisk
Når du skal være synlig ude i den digitale verden, kan det næsten være en jungle i forhold til, hvad der ville være den helt rette løsning for dig og din virksomhed. Når du søger på Google, får du 2 slags resultater; det organiske og det betalte. Nogle mennesker mener, at det er de organiske resultater, som er et bærende element for den digitale markedsføring, hvorimod andre mener, at det foretrækkes at gøre brug af de betalte annoncer. Derfor kan du som virksomhed komme til at stå overfor problemstillingen: Skal jeg vælge de betalte kanaler eller skal jeg gå den organiske vej? Men i mange tilfælde vil du dog få et endnu bedre resultat, hvis du kombinerer både organisk og betalt trafik.
Hvad er organisk trafik
Den organiske trafik er den trafik, som virksomheden naturligt får tildelt af Google ud fra, hvor relevant Google anser din hjemmeside. Organisk kan derfor nærmest oversættes til “naturlig”, da de besøgende til din hjemmeside, kommer fra brugere, der har fundet din hjemmeside blandt søgeresultater. For at disse brugere kan finde dig og din virksomhed er det vigtigt, at din hjemmeside rangerer højt og allerede er synlig på første side på Google.
Optimering af din hjemmeside er derfor væsentlig for at forbedre synligheden af din hjemmeside overfor søgemaskinerne, og brugerne der søger på Google. Det er her Søgemaskineoptimering (SEO) kommer ind i billedet. For ved hjælp af dette kan du optimere din hjemmeside, og dets indhold på bedste vis, og på denne måde sikre, at din hjemmeside indeholder alt det, der er vigtigt for brugerne, og derfor få en god rangering på Google.
Fordele ved organisk trafik
- En langsigtet strategi – Søgemaskineoptimering er basis for en stor del af digital markedsføring og giver en plan at følge flere år frem i tiden. Google opdaterer hele tiden sine algoritmer, så det er vigtigt, at du holder dig opdateret.
- Placering – når først din hjemmeside ligger på side 1 af søgeresultaterne, har du opnået de bedste vilkår for at blive set af potentielle kunder.
- “Gratis” – det eneste du betaler for ved SEO, er den tid, der bruges på at optimere din hjemmeside og dets indhold.
Ulemper ved organisk trafik
- Tidskrævende – afhængig af, hvor meget der skal laves på din hjemmeside, kan det tage lang tid og dermed blive dyrt.
- Konkurrencen – noget indhold kan der være stor konkurrence om, og det kræver derfor en gennemtænkt strategi, og stor indsats for at opnå de gode rangeringer.
Hvad er paid/betalt trafik
Som ordet lidt hentyder er paid den trafik, som du betaler for. En kanal du kunne gøre brug af er Google Ads, som har forskellige typer af annoncer, du kan vælge mellem. Med søgeannoncer hos Google Ads betaler du dig til at være øverst blandt Googles søgeresultater, og disse annoncer vil derfor også ligge over de organiske resultater på Google. Disse betalte annoncer vil oftest falde ind med de resterende resultater, men er markeret med ordet “annonce”. Betalte annoncer kaldes også for Pay-Per-Click, dette betyder, at din virksomhed kun betaler, når der er nogle, der klikker på din søgeannonce. Så vil du gerne se resultater med det samme, og har budget til at betale for annoncering, så er betalt trafik den rette løsning for dig.
Fordele ved betalt trafik
- Hurtigere resultater – betalt trafik kan opnå synlighed med det samme, hvorimod SEO tager tid at opbygge. Du kan derfor med betalt trafik opnå placeringer i toppen af søgeresultater allerede fra dag 1.
- Flere forskellige slags annoncer – betalt trafik giver flere muligheder fx video, shopping og displayannoncer.
Ulemper ved betalt trafik
- Betaling – hvis du gerne vil have topplacering på Google, skal du betale for det.
Hvorfor bruge online markedsføring?
En digital marketing strategi kan være altafgørende for din virksomheds fremtidige succes. Her har vi samlet 6 gode grunde til at gøre brug af online markedsføring.
- Vær til stede hvor kunderne er – man kan ikke komme uden om det, at den digitale er blevet en stor del af manges hverdag og den har derfor også en stor indflydelse på os. Dertil er e-handel steget, og det er derfor væsentligt at være synlig og tilstede online. Ved hjælp af de digitale platforme er det også muligt for kunderne, at de kan opsøge din virksomhed 24 timer i døgnet.
- Konkurrencedygtighed – ved at have udarbejdet den helt rette online markedsføringsstrategi kan du være på forkant, og måske udforske et potentiale før dine konkurrenter. Ved at identificerer dine digitale muligheder i din branche kan du skabe lige den position, som du ønsker at opnå på markedet.
- Omstillingsparathed – mange befinder sig i brancher, hvor det er vigtigt at være omstillingsparate, og kunne følge med i trends der forekommer. Med en digital strategi kan du hurtigere omstille dig, hvilket vil give din virksomhed markante fordele. Dertil vil din virksomhed være forberedt, når der sker en digital disruption, der kan have indflydelse på dit produkt eller service.
- Samme oplevelse gennem hele virksomheden – uanset hvilken platform kunden møder, bør oplevelsen være den samme for kunden. Dette kan en veludviklet digital strategi være med til at imødekomme.
- Fokus på indsatsen på de digitale platforme – ved at gøre brug af online markedsføring bliver din virksomhed også lidt tvunget til at overveje, hvilke kanaler, du egentlig ønsker at være tilstede på. På denne måde kan du som virksomhed få et mere fokuseret syn på indsatsen og undgå spildtid.
- Touchpoints og brugerrejsen – online markedsføring kan være med til at forbedre kundernes touchpoints med din virksomhed, da du nu kan identificere om dine kunder møder din virksomhed de rette steder, på den rette måde og på det rette tidspunkt. Det at nå ud til kunderne med den rigtige timing kan være med til, at du opnår den succes som du drømmer om.
Digitale markedsføringskanaler
Søgemaskineoptimering
Når mange hører Søgemaskineoptimering, tænker de at det er da bare lige til. Man skal bare skrive noget tekst, lave nogle links også har du opskriften på at få en førstepladsen på Google. Men det kræver mere arbejde end mange går og tror. Da Søgemaskineoptimering også er en langsigtet strategi, ligger der også mange tanker bag for at sikre den optimale fremgangsmåde for, at opnå de resultater du ønsker. Dertil er det væsentligt at huske på, at ligesom at Rom ikke blev bygget på en dag, så tager det tid, og der kan gå lidt tid før du opnår den ønskede return of investment.
Men for at tage tingene fra begyndelsen. Hvad er SEO så egentlig? Det er forkortelse for Search Engine Optimization, som på dansk kan oversættes til søgemaskineoptimering. Det SEO går ud på er, at optimere en hjemmeside og dets indhold ud fra søgemaskinernes retningslinjer, som de bruger når de rangerer hjemmesider i søgeresultatet. Man skal som virksomhed sørge for, at gøre sin hjemmeside så væsentlig som muligt, i forhold til brugernes søge intention, og derudover gøre det bedre end dine konkurrenter.
Du skal tænke dette som værende en proces. Det er ikke noget du bare sætter i gang og så er det ordnet. Men det er noget du skal blive ved med at vedligeholde for, at du kan fastholde dine placeringer og dermed din relevans overfor søgemaskinerne. SEO består af flere forskellige områder og det er netop dette, der kan for mange virke kompliceret.
Hovedelementerne i SEO består af:
- Det tekniske aspekt – opsætningen af hjemmesiden og hvordan den er opbygget. Det visuelle og funktionelle aspekt i en hjemmeside er dog ikke nødvendigvis det, der fungerer i forhold til søgemaskinerne.
- Det indholdsmæssige aspekt – der skal skrives noget godt content og indhold til hjemmeside, for på denne måde kan hjemmesiden vise, at den er værdifuld. Dette er dog lettere sagt end gjort og denne kommunikation skal skabes ud fra flere forskellige faktorer herunder søgetyper, søgefraser og søge intentioner.
- Det autoritære aspekt – med noget godt indhold skabes der også autoritet til din hjemmeside. Det er denne autoritet vi skal bestræbe os efter at opnå. For ved at opbygge autoritet overfor Google kan vi blive deres favorit, og ende øverst i søgeresultaterne.
Måske har vi vækket din interesse for, hvad SEO er og hvad det kan. Men skulle det ikke være helt nok, og er du stadig er interesseret i at læse mere, så tag endelig et kig her: Søgemaskineoptimering
Annoncering på Google
Google Ads er de betalte annoncer, som kommer frem øverst i søgeresultatet, når du søger på Google. Dog kan nogle Google Ads også være til at finde i bunden af søgeresultatet. Nøgleordet for denne form for annoncering er relevans. Google bruger mange forskellige aspekter i en algoritme, så du kun bliver eksponeret overfor annoncer, som har relevans i forhold til den søgning der foretages. Ønsket med denne annonce er dermed, at du finder den så aktuel at du klikker på den, og derefter foretager et køb.
Du kan optimere annoncerne således, at de kun rammer den præcise målgruppe, som aktivt søger efter lige det du sælger. Denne form for betalt annoncering bliver også kaldt for PPC-marketing, pay-per-click. Det vil dermed sige, at du betaler kun, hvis der er en fra målgruppen, som klikker på din annonce og dermed besøger din hjemmeside.
Der er ingen begrænsninger for, hvem der kan benytte Google Ads. Men det kræver dog, at du som virksomhed har økonomisk rådighed for at kunne føre dette ud i virkeligheden. Relevansen af Google Ads afhænger også i nogle tilfælde af, hvilken branche du befinder dig i, og dermed om det overhovedet giver mening at bruge penge på denne annonceform.
Få mest muligt ud af Google annoncer:
- Relevans – dine tiltag på Google Ads skal være relevante for det du tilbyder og din målgruppe
- Målretning – målret produkter, som matcher det som dine potentielle kunder aktivt søger efter.
- Budget– det kræver penge at benytte dig af Google Ads, men det kan være med til at skabe profit for din virksomhed.
- Målbart – da der er et tracking system i forbindelse med Google Ads kan du altid se på forskellige parametre, der kan give et indblik i, hvor godt disse annoncer klarer sig, og hvor du kunne forbedre dig henne.
Google Annoncering er mange ting og det ovenstående er kun en lille bid af kagen. Vil du gerne læse mere, så se her: Google Ads
Facebook ads
Mange kender Facebook som denne her sociale platform, der kan bruges af privatpersoner. Men Facebook kan bruges til meget mere end at poste billeder og skrive opslag. Som virksomhed kan du bruge Facebook som en rigtig effektiv kanal til at kommunikere direkte med dine kunder og følgere. Udover kommunikation kan du også målrette trafik direkte tilbage til din virksomheds hjemmeside.
Facebook annoncering er de annoncer, der fletter sig ind mellem de resterende opslag på Facebook herunder videoer, opslag i dit feed eller på Instagram og i stories. Denne form for annoncering skal der betales for at bruge, om du så er virksomhed eller privatperson. Nogle virksomheder sidder selv med oprettelsen af disse annoncer, hvorimod andre hellere vil have digitale marketing bureauer, som Adtention, til at varetage denne funktion.
Når det kommer til Facebook annoncering kan man ikke rigtig komme uden om Meta Pixel. Det er et lille stykke kode man sætter ind for at Facebook kan tracke den adfærd, som brugerne på Facebook har på din hjemmeside, når de selvfølgelig foretager en aktiv handling. Med denne pixel kan du for eksempel ekskludere folk, der har købt før, lave målgrupper baseret på de folk, der har besøgt visse produkter på din hjemmeside og meget andet. På denne pixel målretter du bedst muligt dine annoncer.
Denne tekst beskriver kun overfladen af, hvad Facebook annoncering er. Men har det vækket din interesse og vil du derfor gerne vil læse mere? Så se mere om Facebook annoncering.
TikTok annoncering
Som markedsføringskanal er TikTok “the new kid on the block”. App’en blev især populær i løbet af 2020 og 2021, hvor det har været den mest downloadede app. Brugerne af app’en er primært generationerne Z og Y. Det der er populært på app’en er ofte danse og videoer, der generelt bruger lydfiler som baggrund for indholdet eller til at komplimentere videoerne.
Den fungerer derfor godt til annoncering til yngre målgrupper, og mulighederne for at annoncere er mange. App’en giver nogle lidt anderledes muligheder ift. typerne af annoncer, når man sammenligner med fx Facebook. Der findes 5 forskellige placeringer som man kan betale sig fra, hvilket er Topview, Branded Takeover, In-feed annoncer, Branded Hashtag Challenge og Branded Effect.
Annoncetyper på TikTok
- Topview er en annonce der vises inden for de 3 første sekunder fra brugeren har åbnet app’en.
- Branded Takeover minder om Topview, men her er det ikke muligt at scrolle væk fra annoncen på samme måde som med Topview, fordi det her er et brand, der “overtager” TikTok. Placeringen er derfor på hele app’en, og det er oftest kun muligt for store brands at benytte denne placering.
- In-feed annoncer er en type annoncer der, som navnet antyder, vises i brugerens feed, når vedkommende bruger app’en.
- Branded Hashtag Challenge er, hvor en virksomhed laver et hashtag, som de så opfordrer brugerne til at benytte i en bestemt sammenhæng. Dette kan bl.a. være ved at brugerne skal lave nogle aktiviteter, som passer til hashtagget.
- Branded Effect er et filter, som kan lægges henover videoer. Denne slags filtre er allerede kendt fra medier som Snapchat og Instagram. Det smarte ved disse filtre er at man som virksomhed kan lave disse filtre, og det fremgår tydeligt, hvilken virksomhed, der har lavet filteret.
Kunne du tænke dig at vide noget mere om TikTok annoncering, kan du læse mere her: TikTok annoncering