Digital marketing bureau

Adtention er dit digitale marketing bureau, der hjælper ambitiøse virksomheder med alle digitale aspekter af deres markedsføring, og øget digital vækst i virksomheden, i både B2B eller B2C brancher.

Så leder du efter et kvalificeret online marketing bureau uden binding, med en transparent proces, der vægter ærlighed og rådgivning højt? Så er du kommet til det rette sted. Vi ønsker at være en tæt samarbejdspartner, og derfor er vores kunder altid i fokus, og vi stræber efter at skabe den værdi, som virksomheden ønsker. Vi er klar til at rykke jeres digitale performance.

  • Ingen binding
  • Kompetente digitale specialister
  • 300+ kunder
  • Ingen uforudsete regninger
  • Transparente processer
  • Fast og løbende dialog
Kontakt os
Få et uforpligtende prisestimat
1
2

Hvilken type forretning driver du?

Hvilken type forretning driver du?*

Stærkt fagligt specialist team

Vi brænder for vores fag, og vores team har kompetencer på tværs af forskellige fagområder heriblandt inden for webudvikling, digital marketing og design, og hjælper med alt fra SEO og Facebook annoncering, til e-mail markedsføring og Google Ads. Samtidig hjælper vi også med at bygge hjemmesider, webshops og lignende, så du kan få en samlet, optimeret og fremtidssikret løsning for din virksomhed, som kan være med til at forbedre hele kunderejsen for dine kunder. Du kan derfor få en skræddersyet løsning, som passer til netop din virksomheds behov, og skaber det resultat som du gerne vil opnå. Alt efter om du ønsker den fulde pakke eller om enkelte elementer er den rette løsning for dig.

Vi hjælper virksomheder med digital vækst i hele landet.

Vi har beliggenhed i Kolding, men det begrænser ikke mulighederne for et potentielt samarbejde. For selvom din virksomhed måske ikke lige befinder sig i nærheden af Kolding, men i byer som Aarhus eller København, så hjælper vi gerne med at finde den rette digital marketing løsning efter dine behov, vækste din virksomhed og omsætning, og få et godt samarbejde op at køre, også selvom din virksomhed ikke har beliggenhed lige i nærheden.

Den skræddersyede løsning ud fra dine behov betyder, at du kan modtage en 360-graders løsning på tværs af flere kanaler, hvis du ønsker det, og få rådgivning ved os fra starten af dit projekt i designprocessen, til udviklingen og markedsføringen. Med 300+ danske og udenlandske virksomheder i bagagen, har vi opbygget en vis form for erfaring, og vi ved dermed, hvordan man skal gå til markedet i et utal af brancher, og hvordan vi kan hjælpe dig til at få en større tilstedeværelse online, og dermed kan din virksomhed opnå sit digitale vækstpotentiale.

Vi ønsker ikke at sælge en markedsføringsløsning til en hjemmeside, der ikke kan konvertere den trafik der bliver skaffet, så vores position sikrer at vi også kan hjælpe med at forberede din hjemmeside til øget trafik. Vi er altså med dig hele vejen, blandt andet gennem dialog og rapportering, alt sammen under samme tag. Så skal du have hjælp til din digital strategi, og hvordan du får den implementeret i den virkelige verden, er du kommet til det helt rette sted.

Hvad kan vi tilbyde som dit digital marketing bureau?

Hos Adtention modtager du ikke kun rådgivning omkring din digital marketing, men også hvad der kan forbedres i forhold til hjemmeside og andre medier, for at sikre at du får mest muligt ud af dine aktiviteter, hele vejen rundt. Vi tænker online markedsføring som en helhed. Herunder kan du læse om nogle af de digital marketing services vi også tilbyder.

Et digitalt marketing bureau der har fokus på målbare resultater

Det er ingen hemmelighed at online marketing skal kunne betale sig, både for handling og spend. Det er også derfor at vi fokuserer på at skabe resultater, vækst og værdi for din virksomhed. Af denne grund har vi rapportering hver måned. Denne rapport viser progression i den forhenværende måned, og hvilket arbejde der er planlagt for den næste måned. Men kan vi se at der ikke kan performes, skal både vi, men også dig, kunne stoppe samarbejdet så det ikke bliver en negativ forretning for dig. Derfor har vi ingen binding, så det altid vil være muligt at stoppe samarbejdet. 

Vi arbejder ikke ud fra mavefornemmelser, men ren og skær data, erfaring og brug af de nyeste teknologier. Det er muligt på baggrund af vores mange kunder, som vi har arbejdet med gennem tiden. Markedsføring er en investering, og ligesom alle andre investeringer skal denne også være rentabel, og give værdi til din virksomhed, og det er en af vores vigtigste faktorer.

Vi sørger for at opsætte den rigtige tracking, for at vi kan bevise at den digitale markedsføring vi laver virker, men også for at skabe tryghed ved dig. Med over 300+ håndterede cases ved vi nemlig, hvordan processen og kommunikationen skal foregå for at du får et vellykket resultat. Det giver også dig en unik mulighed for at følge med i hvordan markedsføringen fungerer, og du bliver klogere på driften og resultaterne. For selvom vi er hands-on hele tiden, betyder det ikke at du ikke også kan være det.

Vi er ambitiøse og fokuserer på at skabe den bedste oplevelse for dig som kunde, gennem samarbejdet, resultaterne og tryghed. Så vi sikrer at i som virksomhed er glade for samarbejdet med Adtention. Vi ved at det er noget som alle kan love, men vi gør altid vores bedste for at du føler dig inkluderet og velinformeret gennem hele processen – det er jo DIN virksomhed, der er i fokus. Vi forsøger at gøre dette tydeligt gennem en transparent proces, hvor du som kunde hele tiden er med, og vores services er naturligvis uden binding eller opstartsomkostninger. Inden du starter hos os kan du få foretaget en gratis 360 grader analyse af din virksomhed, hvor vi kommer med nogle punkter, hvor vi mener, du kunne optimere og dermed få mest muligt ud af din virksomheds potentiale. 

Fordi vi ingen binding har, har du frihed til at stoppe samarbejdet, hvis resultaterne ikke lever op til dine forventninger. Vi ønsker ikke at arbejde for kunder, hvor vi ikke kan bidrage til en rentabel forretning, og derfor arbejder vi ud fra: “Ingen kompromis – kun resultater”. Ingen binding betyder også at vi skal performe hver måned og ikke kan hvile på laurbærrene, for at sikre at du som kunde forbliver ved os.

Samtidig har vi valgt ikke at have nogle specifikke pakker, men i stedet tilpasse enhver løsning perfekt til dine behov, så du får 100% værdi for dine penge. Det er den strategiske bedste løsning for dig og os.

Desuden er vi utroligt ambitiøse på både vores egne vegne, men også dine. Vi vil nemlig vinde, og vise dine og vores konkurrenter at vi altid kan gøre det bedre, hver eneste måned. Vi arbejder ud fra et motto der lyder på;

Hvis der er en anden, der en dag skal overtage projektet, skal alt være så professionelt opsat, at de har lyst til at søge en stilling ved os, på grund af den høje faglighed.

Miljø billede af Henrik koncept udvikler Adtention digitalt bureau

Datadrevet digitalt marketing bureau

Et af de mest tydelige punkter, der adskiller online marketing fra fysisk markedsføring er det datagrundlag, som man kan udnytte i online markedsføring.  Har du et banner på et busstoppested, ved du ikke hvor mange mennesker, der reelt har set dit budskab, eller hvor mange mennesker der har reageret på banneret. Ved hjælp af denne form for online markedsføring, behøver man ikke længere gætte sig frem til, hvad der ville være den bedste løsning. 

Gennem online markedsføring  – for eksempel SEO, Google Ads, E-mail marketing eller Facebook annoncering – vil du altid kende de præcise tal, blandt andet hvor mange, der besøger din hjemmeside, hvor mange der har interageret med din annonce, og hvor mange der har set den, hvordan den besøgende tilgik din hjemmeside, og hvad de køber. Den besøgende kan dermed trackes hele vejen rundt på de platforme der benyttes. Dermed ved vi hele tiden, hvor meget du får igen for de penge du bruger, og det data kan vi sammen bruge til at optimere fremtidige annoncer, blandt andet hvilke målgrupper du bør gå efter, hvilke teknikker der fungerer og meget andet. På den måde kan du få øget vækst og mere online synlighed i virksomheden.

Det samme gør sig gældende for udvikling af hjemmesider eller webshops. Vi ved nemlig at det kræver erfaring og data, for at få de bedste vilkår for konverteringen, hastighed og brugeroplevelsen. Fra branche til branche kan der være stor forskel på, hvordan en hjemmeside skal opbygges og hvilken type brugeroplevelse, der skal være fokus på, men vi kender vores kunder. Gennem 300+ cases har vi som online marketing bureau samlet en kæmpe mængde data fra mange brancher og målgrupper. Vælger du en partner som os, får du altså pludselig kæmpe know-how indenfor din branche, som du kan udnytte i den online markedsføringsproces. Vi glæder os allerede til at lære dig og din målgruppe bedre at kende!

Online marketing bureau med kunstig intelligens

Hos Adtention har vi både en grafisk afdeling, udvikling og digital marketing. Det sikrer, at vi ikke kun er gode til at skabe dit udtryk i markedet, men vi kan også nørde indenfor data tracking, API-opsætninger, endpoints og meget mere. Bare rolig – du behøver ikke kende til disse betegnelser, det er det vi er her for. 

Som et af de få online marketing bureauer i Danmark, kan vi hjælpe med helheden i din marketing. Kunstig intelligens får stadig større indflydelse i marketing-branchen, og det gør vi selvfølgelig også brug af, for at optimere din markedsføring. Dette er blandt andet i form af tracking af kunder på Facebook, Google og Youtube, der også selv har opsat kunstig intelligens til at lave deres markedsføring, for at skabe det mest betydningsfulde indhold til deres brugere. Det vil sige, at jo mere tracking og indhold det giver for dine besøgende, desto bedre bliver den machine learning, som er bygget til at lære din målgruppe at kende. De kender kundernes interaktioner, og hvilke andre potentielle kunder, der matcher målgruppen.

Det er også det, der adskiller os fra andre digital marketing bureauer. Vi har både kreative medarbejdere internt til at skabe dit udtryk, og finde på den nye ide, samt specialister, der forstår de tal din markedsføring giver, og ikke mindst de udviklere, der skal opsætte den tracking der er behov for, for at få mest muligt ud af den kunstige intelligens og data som indsamles. Med os som dit online marketing bureau kan du få sparring hele vejen rundt til at skabe vækst.

57%

Gns. højere konverteringsrater

10%

Gns. hurtigere websites

50000

Leads

40 kr

Lavere omkostninger pr. lead

Adtention fra start har været dedikeret på et niveau langt over hvad man kan forvente af et eksternt bureau. Det har skabt en unik løsning, som vi er ovenud tilfredse med og ser et stort potentiale i.”
Rasmus, Solgt.com

Mads Client consultant og Mathias Head of sales går ned af gangen miljø billede
Solgt.com cases billede af grafisk materiale

Forbered din hjemmeside til online marketing

Alle online marketing bureauer kan skabe meget trafik. Det svære er at skabe relevant trafik. En anden udfordring er, at have en relevant hjemmeside ift. det som brugerne har behov for. Det kræver stor forretningsforståelse. Hvis ens fysiske butik har den bedste placering på Strøget i København, men hvis kunden kun kan se 20% af den, og ikke kan finde rundt i produkterne man har, vil man miste mange potentielle kunder og man får ikke nok ud af sin placering. 

Konverteringsraten er alfa og omega. Hvis du modtager 1000 besøgende, men kun har 1 salg, skal du have din hjemmeside optimeret, ellers driver du ikke værdifuld trafik til din side. Gennem 150+ cases med konverteringsoptimering, ved vi præcis hvilke do’s and dont’s du skal være opmærksom på, så du hurtigt kan forbedre navigationen og brugerrejsen på din hjemmeside. Dette vil ikke kun spare dig penge på dit annoncebudget, men også få kunden gennem flere funnels – eksempelvis nyhedsbrev, varekøb, udfyldelse af en formular eller lignende.

Som dit digital marketing bureau ville vi aldrig sælge markedsføring ind, hvis vi på forhånd kan se, at hjemmesiden ikke ville give vores kunder de resultater, der udnytter virksomhedens fulde potentiale. Men vi vil i stedet anbefale en optimering først. For vi anser ikke bare vores kunder som en indtægtskilde, men kunderne er ligesom en partner for os. Vi vil derfor altid bestræbe os på at give kunden de bedste løsninger, så begge parter ender med at blive glade for samarbejdet.

Fordi vi har alle ressourcer internt, sikrer det, at vi ikke kun fokuserer på din markedsføring, men din digitale tilstedeværelse som helhed, og hvilke parametre du kan skrue på, for at øge værdien af din hjemmeside og trafik.

Mikael – Head of Marketing

Mikael Sørensen head of marketing hos Adtention A/S

Hvordan vælger du det rigtige digitale marketing bureau?

Det kan være svært at danne sig et overblik over de uendelige muligheder af marketing bureauer der findes. Desværre er branchen fyldt med skræmmehistorier, og alle lover guld og grønne skove. Derfor har vi lavet en checkliste, som du kan bruge til at sikre dig om dit fremtidige markedsføringsbureau prioriterer dine interesser.

  • Ingen binding
    Det er vigtigt at den aftale du indgår er uden binding. Så sikrer du, at du altid har mulighed for at ophøre samarbejdet, hvis resultaterne ikke opnås eller samarbejdet brister.
  • Spørg om timepris
    Timeprisen er en stor faktor, fordi mange bureauer tager 750+ kroner i timen. Hvis det bureau du er i dialog med som tilbyder dig SEO, Google Ads, og Facebook annoncering til 4500 kroner, betyder det at de reelt har 2 timer per produkt på en hel måned. Her skal de forfatte tekst, lave annoncer, optimere, analysere, idéskabe og meget mere. Det vil ikke være en reel mulighed, og vil kun føre til et ikke-resultatskabende samarbejde.
  • Certificering
    De forskellige annonceplatforme har alle certificeringer, som det enkelte digital marketing bureau kan tage og bestå. Disse beviser at det digitale marketing bureau kan finde ud af værktøjerne og annonceplatformene.
  • Branchekendskab
    At have en tidligere eller nuværende kunde indenfor din branche er altafgørende for din markedsføring. Her springer du mange af fejlene over, og sparer mange penge, fordi bureauet allerede ved, hvordan de skal gå til dine kunder.
  • Forsikringsforhold ang. driftstab for dig som kunde
    Hvis der sker nedbrud i markedsføringen, er det vigtigt at dit tab som kunde kan blive dækket, ved at bureauet er forsikret mod dette.

De ovenstående punkter er naturligvis alle punkter vi kan garantere hos Adtention, og det er en god idé at skrive sig disse bag øret, hvis du er i gang med at starte op med et marketing selskab, for at undgå marketingbranchens farlige ryttere.

Gennem et samarbejde med os får du sparring til dine digitale markedsføring indsatser og på denne måde sikre, at din virksomhed udnytter sit fulde potentiale.

Hvad koster et digital marketing bureau?

Prisen på digital marketing er meget varierende alt efter, hvilket bureau du vælger og hvordan deres prisstruktur er. Men vi vil gerne give dig en indikation på, hvad vi tilbyder af priser. Vi har nemlig ikke nogle pakker på vores løsninger.

Inden vi fremlægger en pris, foretager vi altid en analyse af din hjemmeside og hvilke annonceringsplatforme vi anbefaler at du benytter. Dernæst vil vi udarbejde et estimat på hvad afkastet bliver, samt en proces over forløbet ved os. I et møde med dig gennemgår og tilrettelægger vi forløbet, og sætter dig ind i hvad der skal gøres.

Efter processen er godkendt vil vi give en pris på baggrund af det arbejde, der skal foretages, for at opnå de målsætninger vi har opsat for samarbejdet. Dette bliver udregnet på baggrund af vores timepris på 850 kr. ekskl. moms.

Gennemsnitligt ligger vores løsninger på 4.000-6.000 kroner i måneden per platform og service. Det er inklusiv analyse, definering af formål, opsætning af annoncer, processer, optimering, rapportering og dialog i samarbejdet. Prisen kan både være mindre og højere alt efter, hvor konkurrencepræget markedet er, og hvor meget arbejde, der skal til for at skabe resultaterne.

Herudover skal der bruges et penge til annoncekroner, altså et budget der går direkte til den platform man ønsker at annoncere på. Her vil vi råde til at man som minimum bruger 3.000 kroner i måneden, alt efter hvor stor ens virksomhed og varesortiment er. Så længe man har en fornuftig profit return on ad spend, så kan man skalere sin annoncekonti uendeligt, og få et endnu bedre afkast. Grunden til at vi som fingerregel siger 3.000 kroner i måneden til annoncering, er hvis man slet ikke har noget data på den betalte platform man ønsker at annoncere på, så koster det altså lidt at fremskaffe et godt datagrundlag, som kan være grundstenene for den fortsatte vækst og din ønskede return of Investment.

Skal vi give et bud på at være dit digital marketing bureau?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Hvordan ser udviklingen af den digital marketing ud?

Den digitale markedsføring udvikles ud fra en vurdering af dine behov og ønsker som kunde, og de forudsætninger du har rent økonomisk. Er det et meget nichepræget marked I opererer i, kan det være en fordel at starte med en enkelt ydelse, for at fokusere ens ressourcer, og ikke skyde med spredehagl. På den måde går man mere efter en fokuseret strategi, hvor man med god succes på den enkelte ydelse/kanal kan udvide til yderligere kanaler på et senere tidspunkt, når det rent økonomisk giver mening.

Er I derimod en virksomhed med et mindre nichepræget marked og har økonomisk rådighed til at benytte sig af mere end én eller to kanaler, vil der ofte være gode muligheder i at benytte tre eller flere kanaler.

Udviklingen af den digitale markedsføring afhænger dog altid af den enkelte case, og derfor vil en løsning sjældent være den samme for to virksomheder. Det handler altid om at få det bedst mulige output for dig som kunde, og at facilitere en stærk performance for din virksomhed, så det der leveres giver dig mest mulig værdi. I sidste ende er det vigtigste, at der bliver skabt værdi for dig som kunde. Om det er via en storstilet brandingkampagne ved brug af Facebook annoncering og YouTube annoncering, eller om det er hardcore konverterings-orienteret marketing via Google Ads og SEO.

4 punkter du skal have styr på inden du starter på digital marketing

Er din hjemmeside mobilvenlig?

I dag bruger lidt over halvdelen af verdens brugere af internettet deres telefon til at browse på nettet (Kilde). I nogle tilfælde er en endnu større procentdel af brugerne på ens hjemmeside såkaldte mobilbrugere, og derfor er det i dag meget vigtigt at man har optimeret ens hjemmeside til brug på mobilen, så brugerne kan finde rundt på siden, og finde det de leder efter. Derudover er det også en vigtig faktor i SEO, da Google kigger på mobilversionen af siden først, og rangerer siden ud fra, hvordan den performer på mobil. Man risikerer at tabe meget potentiel omsætning ved ikke at have optimeret ens hjemmeside til mobil. Derfor er det vigtigt, at der er styr på denne del, før man begynder at lave digital markedsføring, så man ikke spilder ens ressourcer.

Er det nemt at købe et produkt hos dig, eller at kontakte dig?

Når man som bruger benytter en hjemmeside vil man gerne have det så nemt som muligt. Hvis det ikke er nemt og ligetil at komme i kontakt med dig, eller hvis det ikke er nemt at købe et produkt hos dig, så kan der nemt være et stort frafald på siden, fordi brugerne har svært ved at gennemføre denne proces. Gennemgå gerne processen med en person du kender, men som ikke er biased, så de kan give den mest objektive vurdering af enten check-ud flow eller kontakt-processen på siden. Er der styr på denne del, så er man også sikker på, at man får mest muligt ud af markedsføringen af hjemmesiden og virksomheden.

Hav styr på din tracking og få styr på din forretning

For at du kan måle på, hvor meget du får ud af din markedsføring, er der behov for at der er sat tracking op på de forskellige typer af konverteringer, der er på din side, så du kan danne dig det bedst mulige billede af, hvilke kanaler der skaber hvilken værdi. Her er der både tale om tracking på hårde konverteringer i form af køb på fx en webshop, og tracking på bløde konverteringer såsom henvendelser via kontaktformularer, e-mail eller brugere, der skriver sig op til dit nyhedsbrev.

Det er vigtigt at vide, hvem din målgruppe er, og at have dybdegående kendskab til, hvordan markedet I opererer i fungerer. Heldigvis kender i højst sandsynligt disse to bedre end de fleste andre. Kender du din målgruppe, kan du også målrette din annoncering bedre, og derfor kan I også begrænse antallet af irrelevante brugere, som dine annoncer bliver vist til på fx Facebook. På den måde kan I begrænse, hvor meget i bruger på potentielt irrelevante brugere. Kender du din målgruppe, er det nemmere for dig at arbejde målrettet med din digitale markedsføring, og at få mest ud af dine annoncekroner.

Forny dig og hold et vågent øje med nye tendenser

Tager vi udgangspunkt i annoncering på Facebook, kan det være at man kører noget annoncering med videoer. Dette videoindhold kan med tiden nå et mætningspunkt hos brugerne, som gør at der ikke længere er så stor sandsynlighed for at de klikker på netop din annonce. Derfor er det vigtigt, at du holder dit materiale opdateret, og sørger for at du ikke har det samme materiale kørende for længe ad gangen. I samme båd er det at holde øje med nye tendenser, som kan have en indflydelse på din målgruppes købsadfærd, og dermed også din forretning. Hvis ikke du holder øje med, hvad der sker i markedet, kan du hurtigt tabe markedsandele til dine konkurrenter, og har du først tabt markedsandele til dem, jamen så kan det blive en hård kamp at få det tabte tilbage igen. Forbrugerne i dag er nådesløse, og derfor er det yderst vigtigt at have fingeren på pulsen.

Når du skal være synlig ude i den digitale verden, kan det næsten være en jungle i forhold til, hvad der ville være den helt rette løsning for dig og din virksomhed. Når du søger på Google, får du 2 slags resultater; det organiske og det betalte. Nogle mennesker mener, at det er de organiske resultater, som er et bærende element for den digitale markedsføring, hvorimod andre mener, at det foretrækkes at gøre brug af de betalte annoncer. Derfor kan du som virksomhed komme til at stå overfor problemstillingen: Skal jeg vælge de betalte kanaler eller skal jeg gå den organiske vej? Men i mange tilfælde vil du dog få et endnu bedre resultat, hvis du kombinerer både organisk og betalt trafik.

Hvad er organisk trafik

Den organiske trafik er den trafik, som virksomheden naturligt får tildelt af Google ud fra, hvor relevant Google anser din hjemmeside. Organisk kan derfor nærmest oversættes til “naturlig”, da de besøgende til din hjemmeside, kommer fra brugere, der har fundet din hjemmeside blandt søgeresultater. For at disse brugere kan finde dig og din virksomhed er det vigtigt, at din hjemmeside rangerer højt og allerede er synlig på første side på Google.

Optimering af din hjemmeside er derfor væsentlig for at forbedre synligheden af din hjemmeside overfor søgemaskinerne, og brugerne der søger på Google. Det er her Søgemaskineoptimering (SEO) kommer ind i billedet. For ved hjælp af dette kan du optimere din hjemmeside, og dets indhold på bedste vis, og på denne måde sikre, at din hjemmeside indeholder alt det, der er vigtigt for brugerne, og derfor få en god rangering på Google.

Fordele ved organisk trafik

  • En langsigtet strategi – Søgemaskineoptimering er basis for en stor del af digital markedsføring og giver en plan at følge flere år frem i tiden. Google opdaterer hele tiden sine algoritmer, så det er vigtigt, at du holder dig opdateret.
  • Placering – når først din hjemmeside ligger på side 1 af søgeresultaterne, har du opnået de bedste vilkår for at blive set af potentielle kunder.
  • “Gratis” – det eneste du betaler for ved SEO, er den tid, der bruges på at optimere din hjemmeside og dets indhold.

Ulemper ved organisk trafik

  • Tidskrævende – afhængig af, hvor meget der skal laves på din hjemmeside, kan det tage lang tid og dermed blive dyrt.
  • Konkurrencen – noget indhold kan der være stor konkurrence om, og det kræver derfor en gennemtænkt strategi, og stor indsats for at opnå de gode rangeringer.

Hvad er paid/betalt trafik

Som ordet lidt hentyder er paid den trafik, som du betaler for. En kanal du kunne gøre brug af er Google Ads, som har forskellige typer af annoncer, du kan vælge mellem. Med søgeannoncer hos Google Ads betaler du dig til at være øverst blandt Googles søgeresultater, og disse annoncer vil derfor også ligge over de organiske resultater på Google. Disse betalte annoncer vil oftest falde ind med de resterende resultater, men er markeret med ordet “annonce”. Betalte annoncer kaldes også for Pay-Per-Click, dette betyder, at din virksomhed kun betaler, når der er nogle, der klikker på din søgeannonce. Så vil du gerne se resultater med det samme, og har budget til at betale for annoncering, så er betalt trafik den rette løsning for dig.

Fordele ved betalt trafik

  • Hurtigere resultater – betalt trafik kan opnå synlighed med det samme, hvorimod SEO tager tid at opbygge. Du kan derfor med betalt trafik opnå placeringer i toppen af søgeresultater allerede fra dag 1.
  • Flere forskellige slags annoncer – betalt trafik giver flere muligheder fx video, shopping og displayannoncer.

Ulemper ved betalt trafik

  • Betaling – hvis du gerne vil have topplacering på Google, skal du betale for det.

Hvorfor bruge online markedsføring?

En digital marketing strategi kan være altafgørende for din virksomheds fremtidige succes. Her har vi samlet 6 gode grunde til at gøre brug af online markedsføring.

  • Vær til stede hvor kunderne er  – man kan ikke komme uden om det, at den digitale er blevet en stor del af manges hverdag og den har derfor også en stor indflydelse på os. Dertil er e-handel steget, og det er derfor væsentligt at være synlig og tilstede online. Ved hjælp af de digitale platforme er det også muligt for kunderne, at de kan opsøge din virksomhed 24 timer i døgnet.
  • Konkurrencedygtighed – ved at have udarbejdet den helt rette online markedsføringsstrategi kan du være på forkant, og måske udforske et potentiale før dine konkurrenter. Ved at identificerer dine digitale muligheder i din branche kan du skabe lige den position, som du ønsker at opnå på markedet.
  • Omstillingsparathed – mange befinder sig i brancher, hvor det er vigtigt at være omstillingsparate, og kunne følge med i trends der forekommer. Med en digital strategi kan du hurtigere omstille dig, hvilket vil give din virksomhed markante fordele. Dertil vil din virksomhed være forberedt, når der sker en digital disruption, der kan have indflydelse på dit produkt eller service.
  • Samme oplevelse gennem hele virksomheden – uanset hvilken platform kunden møder, bør oplevelsen være den samme for kunden. Dette kan en veludviklet digital strategi være med til at imødekomme.
  • Fokus på indsatsen på de digitale platforme – ved at gøre brug af online markedsføring bliver din virksomhed også lidt tvunget til at overveje, hvilke kanaler, du egentlig ønsker at være tilstede på. På denne måde kan du som virksomhed få et mere fokuseret syn på indsatsen og undgå spildtid.
  • Touchpoints og brugerrejsen – online markedsføring kan være med til at forbedre kundernes touchpoints med din virksomhed, da du nu kan identificere om dine kunder møder din virksomhed de rette steder, på den rette måde og på det rette tidspunkt. Det at nå ud til kunderne med den rigtige timing kan være med til, at du opnår den succes som du drømmer om.

Digitale markedsføringskanaler

Søgemaskineoptimering

Når mange hører Søgemaskineoptimering, tænker de at det er da bare lige til. Man skal bare skrive noget tekst, lave nogle links også har du opskriften på at få en førstepladsen på Google. Men det kræver mere arbejde end mange går og tror. Da Søgemaskineoptimering også er en langsigtet strategi, ligger der også mange tanker bag for at sikre den optimale fremgangsmåde for, at opnå de resultater du ønsker. Dertil er det væsentligt at huske på, at ligesom at Rom ikke blev bygget på en dag, så tager det tid, og der kan gå lidt tid før du opnår den ønskede return of investment.

Men for at tage tingene fra begyndelsen. Hvad er SEO så egentlig? Det er forkortelse for Search Engine Optimization, som på dansk kan oversættes til søgemaskineoptimering. Det SEO går ud på er, at optimere en hjemmeside og dets indhold ud fra søgemaskinernes retningslinjer, som de bruger når de rangerer hjemmesider i søgeresultatet. Man skal som virksomhed sørge for, at gøre sin hjemmeside så væsentlig som muligt, i forhold til brugernes søge intention, og derudover gøre det bedre end dine konkurrenter.

Du skal tænke dette som værende en proces. Det er ikke noget du bare sætter i gang og så er det ordnet. Men det er noget du skal blive ved med at vedligeholde for, at du kan fastholde dine placeringer og dermed din relevans overfor søgemaskinerne. SEO består af flere forskellige områder og det er netop dette, der kan for mange virke kompliceret.

Hovedelementerne i SEO består af:

  • Det tekniske aspekt – opsætningen af hjemmesiden og hvordan den er opbygget. Det visuelle og funktionelle aspekt i en hjemmeside er dog ikke nødvendigvis det, der fungerer i forhold til søgemaskinerne.
  • Det indholdsmæssige aspekt – der skal skrives noget godt content og indhold til hjemmeside, for på denne måde kan hjemmesiden vise, at den er værdifuld. Dette er dog lettere sagt end gjort og denne kommunikation skal skabes ud fra flere forskellige faktorer herunder søgetyper, søgefraser og søge intentioner.
  • Det autoritære aspekt – med noget godt indhold skabes der også autoritet til din hjemmeside. Det er denne autoritet vi skal bestræbe os efter at opnå. For ved at opbygge autoritet overfor Google kan vi blive deres favorit, og ende øverst i søgeresultaterne.

Måske har vi vækket din interesse for, hvad SEO er og hvad det kan. Men skulle det ikke være helt nok, og er du stadig er interesseret i at læse mere, så tag endelig et kig her: Søgemaskineoptimering

Annoncering på Google

Google Ads er de betalte annoncer, som kommer frem øverst i søgeresultatet, når du søger på Google. Dog kan nogle Google Ads også være til at finde i bunden af søgeresultatet. Nøgleordet for denne form for annoncering er relevans. Google bruger mange forskellige aspekter i en algoritme, så du kun bliver eksponeret overfor annoncer, som har relevans i forhold til den søgning der foretages. Ønsket med denne annonce er dermed, at du finder den så aktuel at du klikker på den, og derefter foretager et køb.

Du kan optimere annoncerne således, at de kun rammer den præcise målgruppe, som aktivt søger efter lige det du sælger. Denne form for betalt annoncering bliver også kaldt for PPC-marketing, pay-per-click. Det vil dermed sige, at du betaler kun, hvis der er en fra målgruppen, som klikker på din annonce og dermed besøger din hjemmeside.

Der er ingen begrænsninger for, hvem der kan benytte Google Ads. Men det kræver dog, at du som virksomhed har økonomisk rådighed for at kunne føre dette ud i virkeligheden. Relevansen af Google Ads afhænger også i nogle tilfælde af, hvilken branche du befinder dig i, og dermed om det overhovedet giver mening at bruge penge på denne annonceform.

Få mest muligt ud af Google annoncer:

  • Relevans – dine tiltag på Google Ads skal være relevante for det du tilbyder og din målgruppe
  • Målretning – målret produkter, som matcher det som dine potentielle kunder aktivt søger efter.
  • Budget– det kræver penge at benytte dig af Google Ads, men det kan være med til at skabe profit for din virksomhed.
  • Målbart – da der er et tracking system i forbindelse med Google Ads kan du altid se på forskellige parametre, der kan give et indblik i, hvor godt disse annoncer klarer sig, og hvor du kunne forbedre dig henne.

Google Annoncering er mange ting og det ovenstående er kun en lille bid af kagen. Vil du gerne læse mere, så se her: Google Ads

Facebook ads

Mange kender Facebook som denne her sociale platform, der kan bruges af privatpersoner. Men Facebook kan bruges til meget mere end at poste billeder og skrive opslag. Som virksomhed kan du bruge Facebook som en rigtig effektiv kanal til at kommunikere direkte med dine kunder og følgere. Udover kommunikation kan du også målrette trafik direkte tilbage til din virksomheds hjemmeside.

Facebook annoncering er de annoncer, der fletter sig ind mellem de resterende opslag på Facebook herunder videoer, opslag i dit feed eller på Instagram og i stories. Denne form for annoncering skal der betales for at bruge, om du så er virksomhed eller privatperson. Nogle virksomheder sidder selv med oprettelsen af disse annoncer, hvorimod andre hellere vil have digitale marketing bureauer, som Adtention, til at varetage denne funktion.

Når det kommer til Facebook annoncering kan man ikke rigtig komme uden om Meta Pixel. Det er et lille stykke kode man sætter ind for at Facebook kan tracke den adfærd, som brugerne på Facebook har på din hjemmeside, når de selvfølgelig foretager en aktiv handling. Med denne pixel kan du for eksempel ekskludere folk, der har købt før, lave målgrupper baseret på de folk, der har besøgt visse produkter på din hjemmeside og meget andet. På denne pixel målretter du bedst muligt dine annoncer.

Denne tekst beskriver kun overfladen af, hvad Facebook annoncering er. Men har det vækket din interesse og vil du derfor gerne vil læse mere? Så se mere om Facebook annoncering.

TikTok annoncering

Som markedsføringskanal er TikTok “the new kid on the block”. App’en blev især populær i løbet af 2020 og 2021, hvor det har været den mest downloadede app. Brugerne af app’en er primært generationerne Z og Y. Det der er populært på app’en er ofte danse og videoer, der generelt bruger lydfiler som baggrund for indholdet eller til at komplimentere videoerne.

Den fungerer derfor godt til annoncering til yngre målgrupper, og mulighederne for at annoncere er mange. App’en giver nogle lidt anderledes muligheder ift. typerne af annoncer, når man sammenligner med fx Facebook. Der findes 5 forskellige placeringer som man kan betale sig fra, hvilket er Topview, Branded Takeover, In-feed annoncer, Branded Hashtag Challenge og Branded Effect.

Annoncetyper på TikTok

  • Topview er en annonce der vises inden for de 3 første sekunder fra brugeren har åbnet app’en.
  • Branded Takeover minder om Topview, men her er det ikke muligt at scrolle væk fra annoncen på samme måde som med Topview, fordi det her er et brand, der “overtager” TikTok. Placeringen er derfor på hele app’en, og det er oftest kun muligt for store brands at benytte denne placering.
  • In-feed annoncer er en type annoncer der, som navnet antyder, vises i brugerens feed, når vedkommende bruger app’en. 
  • Branded Hashtag Challenge er, hvor en virksomhed laver et hashtag, som de så opfordrer brugerne til at benytte i en bestemt sammenhæng. Dette kan bl.a. være ved at brugerne skal lave nogle aktiviteter, som passer til hashtagget.
  • Branded Effect er et filter, som kan lægges henover videoer. Denne slags filtre er allerede kendt fra medier som Snapchat og Instagram. Det smarte ved disse filtre er at man som virksomhed kan lave disse filtre, og det fremgår tydeligt, hvilken virksomhed, der har lavet filteret.

Kunne du tænke dig at vide noget mere om TikTok annoncering, kan du læse mere her: TikTok annoncering